Typen LPG G3 installaties

Er zijn verschillende soorten LPG G3 installaties beschikbaar. Vroeger was een LPG autogas inbouw vaak niet heel veel meer dan een gastank, verdamper en een slang die rechtstreeks in het luchtfilter uit kwam. Vaak werd dit dan ook nog even illegaal ingebouwd om zodoende de belasting te ontkomen. Dit soort installaties valt natuurlijk niet onder de LPG G3 norm.
Tegenwoordig is een LPG G3 autogas installatie een waar technisch hoogstandje. Een G3 installatie is computergestuurd, wat inhoudt dat het motormanagement systeem zelf bepaalt hoeveel LPG er op elk moment per cylinder moet worden toegevoegd voor optimale verbranding en vermogen. De voornaamste typen LPG G3 autogas installaties staan hieronder beschreven.



Sequentiele damp injectie

Een sequentieel damp systeem is gebaseerd op twee principes. Ten eerste wordt het vloeibare autogas verdampt in een 'verdamper'. Vervolgens wordt deze damp via computergestuurde LPG injectoren gedoseerd per cylinder geinjecteerd zodat een optimaal mengsel van autogas en lucht kan vormen, zodat de motor in alle gevallen optimaal presteert.
LPG G3 Het LPG G3 systeem met sequentiele damp injectie is het meest voorkomend en presteert over het algemeen erg goed. Erg belangrijk bij dit systeem is de kwaliteit van de injectoren. Deze injectoren moeten de hoeveelheid toegevoegd LPG nauwkeurig afmeten. De beste injectoren die momenteel op de markt zijn zijn de injectoren van Keihin. Deze injectoren worden standaard meegeleverd in de systemen van het Nederlandse bedrijf Prins autogas.

Sequentiele vloeistof injectie

Een sequentieel vloeistof systeem verschilt van het damp systeem doordat de LPG vloeibaar in de motor geinjecteerd wordt. Dit heeft als voordeel dat er geen verdamper nodig is. Nadeel van dit LPG G3 is echter, dat het autogas vloeibaar op druk gebracht moet worden en gespoeld moet worden, dit om te zorgen dat de LPG altijd vloeibaar blijft in de leidingen en in de injectoren. Hierdoor is een vloeistof systeem ongeveer net zo duur als een damp systeem. De prestaties van een vloeistof systeem zijn vergelijkbaar met de prestaties van een damp systeem.
Het vloeistof systeem is niet veel voorkomend. Een bedrijf wat zich volledig hierop gespecialiseerd heeft is het Nederlandse bedrijf Vialle.

Directe vloeistof injectie

Het directe vloeistof injectie systeem is een variant op het sequentiele vloeistof injectie systeem. Dit systeem verschilt in een belangrijk deel: er worden geen extra LPG injectoren bijgeplaatst, maar dit LPG G3 systeem maakt gebruik van de bestaande benzine injectoren van de auto zelf. Hierdoor is het systeem geschikt voor de moderne, directe injectie auto's.
Heeft je inbouwer je verteld dat voor jouw auto geen LPG G3 systeem mogelijk is? Grote kans dat je auto door middel van deze techniek toch op autogas kan rijden!
Dit bijzonder elegante LPG G3 systeem is nieuw op de markt en zowel Prins als Vialle lopen in deze ontwikkeling voorop. Om er achter te komen of jouw moderne auto met dit systeem kan worden uitgerust kan je het gemakkelijkst gewoon even offerte opvragen bij Prins Autogas.



Verdere informatie

Bereken je omslagpunt en kijk wat jij kan besparen
10 vooroordelen ten opzichte van autogas, wat is waar?
Inbouwprijs van een LPG G3 autogas installatie
Geschikte LPG G3 auto's
Waar op letten bij tweedehands LPG auto


 
Design downloaded from free website templates.